آموزش کار با دوربین در افترافکت + فیلم آموزش
آموزش کار با دوربین در افترافکت + فیلم آموزش :
در این بخش آموزش افتر افکت تصمیم داریم در محیط برنامهی After Effect کار کنیم نیاز است ابتدا یک Composition ایجاد کنیم بعد از ایجاد آن بایستی فایلهای موردنظر که میخواهیم بر روی آنها کار کنیم را وارد محیط برنامه کنیم و در قسمت Timeline قرار دهیم
به طور مثال ما Composition را بانام maktabtv و رنگ سفید انتخاب کردیم و دو فایل تصویری را وارد برنامه کردیم حال برای این دو فایل حالت سهبعدی را فعال میکنیم و سپس در قسمت خالی Timeline کلیک راست میکنیم و از قسمت new گزینهی camera را انتخاب میکنیم تا دوربین را به کارمان اضافه کنیم و برا ی آن حالت one-Node Camera را انتخاب میکنیم و تنظیمات دیگر را تغییر نمیدهیم.
اگر دقت کنید در قسمت نوار بالای صفحه ما ابزار دوربین را داریم که کلید میانبر آن هم حرف C از صفحهکلید است اگر کلیک ماوس را چند ثانیه بر روی این ابزار نگه داریم گزینههایی برای دوربین وجود دارد که می توانیم آنها را مشاهده کنیم.
در این قسمت اولین گزینهیعنی unified camera tool ترکیبی از سه گزینهی دیگر است حال ما حالت Orbit camera tool را فعال میکنیم و زمانی که روی صفحه کلیک میکنیم مشاهده میشود که یک حالت چرخشی با این گزینه برای ما فعالشده است که اگر لیست بازشوی دوربین را بازکنیم و گزینههای چرخش مربوط به قسمت transform را نگاه کنیم تغییرات در این قسمت نیز اعمال میشود که اگر بخواهیم مجدد به حالت اولیه برگردیم بر روی گزینهی orientation کلیک راست میکنیم و بر روی Reset کلیک میکنیم.
حال مجدد بر روی ابزار دوربین کلیک و ماوس را چند ثانیه نگه میداریم و حالت Tack XY Camera را فعال میکنیم این ابزار همانطور که از اسمش مشخص است
تصاویر را در جهت محورهای X و Y جابهجا میکند درواقع دوربین در جهت این دو محور تغییر مکان میدهد که با جابهجا کردن ماوس تغییرات در گزینهی position اعمال میشود اگر فایل تصاویر را انتخاب کنیم و دکمهی p را بزنیم که گزینهی position برای آنها نمایش داده شود مشاهده میکنید که با تغییر تصاویر در صفحه مقدار این دو گزینه تغییر نمیکند و دلیل آن این است که تصاویر ثابت هستند و این زاویهی دوربین است که تغییر می کند.
حالت آخر را نیز انتخاب میکنیم که در این صورت میتوانیم دوربین را در جهت محور Z ها جا به جا کنیم .
در این قسمت اگر حالت unified camera tool را انتخاب کنیم اشارهگر ماوس به شکل دوربین میشود و هر سه موارد بالا را شامل میشود که اگر کلیک چپ ماوس را فشار دهیم و تصویر را جابهجا کنیم میتوانیم حالت Orbit camera tool را بر روی کار اعمال کنیم و تصاویر را بچرخانیم و اگر کلید سمت راست ماوس را نگهداریم میتوانیم دوربین را با حرکت ماوس در جهت محور Z ها جابهجا کنیم
اگر غلتک ماوس را نگه داریم این قابلیت برای ما ایجاد میشود که دوربین را در راستای محور X و Y جابهجا کنیم پس اگر گزینهی اول را انتخاب شامل سه گزینهی دیگر نیز میشود که با استفاده از ماوس به راحتی و با سرعت بیشتر میتوانیم تغییراتی که مد نظرمان است اعمال کنیم.
تنظیمات دوربین
تغییرات را به حالت اولیه برمیگردانیم و دوربین را حذف میکنیم حال زمانی که فایلها را در حالت سهبعدی قراردادیم در قسمت خالی Timeline کلیک راست میکنیم و از قسمت new گزینهی camera را انتخاب میکنیم تا پنجرهی camera setting نمایش داده شود اکنون میخواهیم در مورد تنظیمات این بخش صحبت کنیم.
در قسمت type دو حالت داریم یکی دوربینهای یک نقطهای و دیگری دوربین دو نقطهای که برای محیطهای معمولی که حرکت و چرخش زیادی ندارند و دوربین در یک نقطه ثابت قرار دارد از حالت one-Node Camera استفاده میکنیم و زمانی که میخواهیم مسیر و چرخش برای دوربین تنظیم کنیم حالت Two-Node Camera را انتخاب میکنیم که در مورد تفاوت این دو حالت در بخشهای بعد بیشتر صحبت میکنیم.
در قسمت name میتوانیم یک نام برای دوربین انتخاب کنیم. در قسمت preset یک سری اندازهها برای ما مشخص شده که با انتخاب هرکدام تغییراتی در فاصلههای دوربین و برخی قسمتهای دیگر ایجاد میشود که این تغییرات باعث میشود تغییراتی بر روی تصاویر نیز اعمال شود
توجه داشته باشید برای آنکه گزینهی preview را فعال کنیم تا تغییرات را همزمان که در این پنجره تنظیم میکنیم در صفحهنمایش داده شود بایستی اول بر روی دکمه OK کلیک کنیم و مجدد فایل مربوط به دوربین را در حالت انتخاب قرار میدهیم و از سربرگ layer گزینهی camera setting را انتخاب میکنیم که در این حالت دکمهی preview برای ما فعال می شود
در این صورت میتوان تغییرات اعمالشده را در صفحه مشاهده کنیم که در این صورت میتوانیم مقدارهای متفاوت گزینهی preset را انتخاب کنیم و اندازهی موردنظر را از بین آنها انتخاب کنیم که معمولاً بهترین حالت ۳۵ میباشد توجه داشته باشید با تغییر مقدار این قسمت مقدارهای دیگری که در این پنجره وجود دارد تغییر میکنند.
که اگر بخواهیم مقدار را بهصورت دستی تنظیم کنیم حالت custom را برای گزینهی preset انتخاب میکنیم و اعدادی که در این پنجره برای ما مشخصشده را تغییر میدهیم تا بهاندازه موردنظرمان برسیم که در اینجا با تغییر یکی از عددها سایر مقدارها نیز بهصورت هماهنگ تغییر میکنند( این مقدارها بارنگ آبی در camera setting مشخص است )
در قسمت Units نیز یک سری گزینهها هست که واحد اندازهگیری را برای ما مشخص میکند که معمولاً میلیمتر را انتخاب میکنیم.
در قسمت Measure Film Size نیز حالتهای دوربین را میتوانیم تنظیم کنیم که به حالت عمودی باشد یا افقی و یا تنظیمات دیگر توجه داشته باشید زمانی که در حالت Custom بهصورت دستی تنظیماتی را اعمال میکنیم برای آنکه آنها را ذخیره کنیم
در روبه روی گزینهی preset دکمهای قرار دارد که با کلیک بر روی آن تغییرات ذخیره میشود<3> اما معمولاً حالت ۳۵mm را برای کارها انتخاب میکنیم و دکمهی OK را میزنیم تا دوربین برای ما ایجاد شود ،آنچه گفتیم تنظیماتی بود که میتوان برای دوربین انجام داد.